Als Verzorgende, Helpende of Medewerker Wonen & Welzijn is omgang met bewoners/cliënten in verschillende situaties één van de belangrijkste dingen in jouw werk. Dat kan in de huiskamer zijn, tijdens de verzorging of gewoon in alle dagelijkse dingen. Hierbij maak je elke keer weer contact en probeer je je kennis en ervaring daarop aan te laten sluiten. Dat is niet altijd even eenvoudig. Hoe ga je om met een bewoner die onrustig is of met een bewoner die bijvoorbeeld meer aandacht van je nodig heeft dan je kan geven? Hoe reageer je op onverwachte situaties waarbij je contact blijft houden en het welzijn en welbevinden van de bewoner/client als vertrekpunt blijft zien.

Om jou te helpen omgaan met de veranderende belevingswereld van de bewoner/cliënt heeft IMOZ de training Belevingsgerichte Zorg ontwikkeld. Een training met minimaal 3 basismodules die je laat kennismaken met belevingsgerichte zorg, die je meeneemt in de belevingswereld van zowel de bewoner/cliënten als die van jezelf én die je laat ervaren hoe je belevingsgericht kan communiceren.

De training bestaat standaard uit 3 modules; elke module omvat een dag van 09.30 – 16.30 uur.

  1. Kennismaking met belevingsgerichte zorg, belevingswereld van de zorgprofessional
  2. Belevingswereld van de cliënt
  3. Belevingsgerichte communicatie

Zijn er meer situaties op jou van toepassing dan deze basistraining en wil je, bijvoorbeeld, meer leren over welke activiteiten je met je bewoners kan doen óf wil je meer weten over samenwerken in de driehoek; client, familie, en jijzelf? Dan kan je deze training per module uitbreiden tot maximaal 8 dagen. Meer informatie over de basismodules en de uitbreidingsmodules vind je in onze Brochure Basistraining Belevingsgerichte Zorg

Deze training is erop gericht jou optimaal tot je recht te laten komen in je zorgpraktijk en om meer vertrouwen te krijgen in je eigen kunnen.

Belevingsgerichte Zorg

Bij belevingsgerichte zorg gaat het om het maken en hebben van contact. Het opbouwen van een relatie van waaruit wederzijds respect en contact ontstaat. Hierbij telkens zoekend reageren en aansluitend bij de situatie van de bewoner/cliënt en daar de professionele kennis en ervaring op aan te laten sluiten. Dat alles met behoud van de relatie en het contact. Het welzijn en welbevinden is hierbij het vertrekpunt. Dit is de essentie van de Basistraining Belevingsgerichte Zorg.