Samenwerken met informele zorg
Familie, mantelzorgers en vrijwilligers vormen samen de informele zorg rondom de cliënt. Zij hebben een onmisbare rol van betekenis in het leven van de cliënt.
De uitdaging voor zorgmedewerkers is samen met het team een goede relatie met de informele zorg op te bouwen zodat er een fijne samenwerking ontstaat waaraan iedereen bijdraagt. De informele zorg vindt het belangrijk van betekenis te zijn voor hun naaste, wat kansen biedt voor samenwerking. Een goede samenwerking is een proces van afstemmen, rekening houden met gevoelens en het (rouw)proces van familieleden, dat steeds verandert. Dit proces vraagt om gerichte en oprechte aandacht, en laat zich niet forceren.
Deze training verrijkt de zorgmedewerker met vaardigheden en kennis op het gebied van samenwerken met de informele zorg.
Inhoud van de training:
In 2 dagdelen gaan deelnemers aan de slag met de volgende doelstellingen:
- ► Het leven van de cliënt staat centraal
- ► Werken vanuit het contact in de driehoek professional, cliënt, familie/mantelzorg
- ► Bewust zijn van eigen belevingswereld en kritisch kijken naar de eigen manier van contact maken en communiceren, ontdekken en anders kijken (reflecteren)
- ► Af kunnen stemmen op- en aan kunnen sluiten bij de belevingswereld en spanningsvelden van familie/mantelzorg
- ► Omgaan met emotionele en uitdagende gesprekken met Informele zorg
- ► Niet direct in de oplossing schieten maar luisteren naar wat de ander te zeggen heeft
Tijdens de training maken we gebruik van de eigen casuïstiek van de deelnemers en werken we dieper door op wat hun praktijkervaringen ons bieden.
Doelgroep
Geschikt voor alle medewerkers die een betere samenwerking willen opbouwen met informele zorg.
Accreditatie
Deze training is door V&VN geaccrediteerd voor 6 punten.
Afronding
Deze training wordt afgesloten met een Bewijs van deelname.
Investering
Laat het ons gerust weten als we een Incompany offerte voor je kunnen maken.
Deze training kan op specifieke behoefte aangepast worden.