Algemene voorwaarden en klachtenprotocol

Artikel 1. Definities
In de algemene Voorwaarden worden de volgende definities gehanteerd:

  • a. IMOZ: IMOZ B.V. Opleidingen en Training gevestigd aan de Rijksstraatweg 104, te Voorst, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder KvK-nummer: 65801059
  • b. Opleiding/ Training/ maatwerk: vorm van onderwijs met directe of indirecte interactie tussen trainer en deelnemer.
  • c. Deelnemer: individuele afnemer van één van de in artikel 1b. gedefinieerde diensten of diens werkgever wanneer de werkgever de aanmelding doet namens de deelnemer.
  • d. Een opdracht: Een bedrijfsmatige opdracht aan IMOZ voor de uitvoer van een Incompany opleiding, training of maatwerk traject.
Artikel 2. Toepasselijkheid

2.1 Deze opleidingsvoorwaarden zijn van toepassing op alle opleidingen, trainingen en maatwerk van IMOZ B.V.
2.2 Deze Voorwaarden zijn van toepassing:

  • A. wanneer een deelnemer zich heeft aangemeld voor het volgen van een opleiding, training of maatwerk,
  • B. wanneer de werkgever een aanmelding doet namens de deelnemer,
  • C. wanneer een organisatie IMOZ een opdracht heeft gegund voor de uitvoer van een opleiding, training of maatwerk traject,
  • D. bovenstaande aanmelding op enige wijze schriftelijk is bevestigd door IMOZ B.V.
Artikel 3. Inschrijvingen

  • 3.1 De deelnemer schrijft zich in voor de gehele opleiding of training of op de specifiek benoemde modules.
  • 3.2 Na ontvangst van de aanmelding is er sprake van een inschrijving. De deelnemer wordt hiervan op de hoogte gesteld door middel van een digitale en/ of schriftelijke bevestiging. De inschrijving wordt definitief wanneer IMOZ een digitale en/ of schriftelijke bevestiging heeft gestuurd naar de deelnemer of de organisatie.
  • 3.3 Opleidingen en trainingen die aangeboden worden op basis van open inschrijvingen kunnen starten onder voorbehoud van voldoende inschrijvingen.
  • 3.4 Voorlopige inschrijving gebeurt op basis van volgorde van binnenkomst. Als een opleiding vol is, kan de deelnemer op diens verzoek worden ingeschreven voor een opleiding waarbinnen nog wel plaats is. De inschrijving voor de vervangende opleiding gebeurt onder dezelfde voorwaarden als de oorspronkelijke opleiding.
Artikel 4. Uitvoering opleidingen

  • 4.1 IMOZ verzorgt de opleiding zoals deze op de website of in de brochure is omschreven.
  • 4.2 Wijzigingen zijn voorbehouden. Raadpleeg onze website dan ook regelmatig.
  • 4.3 Inhalen/ uitstellen van lessen: De deelnemer schrijft zich in voor de duur van de gehele opleiding. Bij verzuim van deelname aan de opleidingslessen wordt geen opleidingsgeld, noch delen ervan, gerestitueerd.
  • 4.4 Uitval docent: indien een docent door ziekte en/ of verhindering niet in de mogelijkheid is om een les te verzorgen zal IMOZ vervanging regelen. Indien vervanging niet mogelijk is, zal de deelnemer hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte worden gebracht. In deze gevallen heeft de deelnemer geen recht op (schade)vergoeding. Deelnemer behoudt wel het recht op een inhaalles, die door IMOZ wordt georganiseerd.
  • 4.5 Annulering van opleidingen door IMOZ: in geval van onvoldoende aanmeldingen voor een opleiding, overheidsmaatregelen of overmacht is IMOZ gerechtigd de opleiding te annuleren. IMOZ zal ten alle tijden proberen om de opleiding eerst op te schuiven en later te starten.
  • 4.6 Indien een opleiding alsnog definitief wordt geannuleerd wordt binnen 30 dagen na het verstrijken van de eerste lesdatum het betaalde opleidingsgeld gerestitueerd. IMOZ stort dit bedrag terug op de bankrekening waarvan deze ook ontvangen is. De deelnemer maakt geen aanspraak op vergoeding van eventueel geleden schade. IMOZ zal de deelnemer een aanbod doen om dezelfde opleiding op een andere locatie/ tijdstip te volgen, indien daar mogelijkheden voor zijn.
Artikel 5. Annuleringsvoorwaarden opdrachten

5.1 Indien er sprake is van een overeenkomst inzake een opleiding, training of maatwerk traject met een vastgelegde startdatum geldt de volgende annuleringsregeling:

  • Meer dan twee maanden vóór aanvang van de geplande opleidings- of trainingsactiviteit kunnen gemaakte afspraken worden geannuleerd of verschoven tegen 20% van de totale opleidingsprijs.
  • Minder dan 2 maanden en meer dan 2 weken vóór aanvang van de geplande opleidings- of trainingsactiviteit kunnen gemaakte afspraken worden geannuleerd of verschoven tegen 50% van de totale opleidingsprijs.
  • Binnen 2 weken vóór aanvang van de geplande opleidings- of trainingsactiviteit kunnen gemaakte afspraken niet meer kostenlos worden geannuleerd of verschoven en wordt de volledige prijs in rekening gebracht.
Artikel 6. Tijdelijk of definitief beëindiging van de opleiding

  • 6.1 De deelnemer kan de inschrijving voor een opleiding te allen tijde opzeggen. Tussentijdse beëindiging leidt in beginsel niet tot restitutie van de door de deelnemer verschuldigde prijs of het vervallen van de betaalplicht daarvan. Als een deelnemer onverwachts tijdelijk moet stoppen met de opleiding dan bestaat de mogelijkheid om binnen een jaar, voor 50% van de dan geldende deelnemersprijs, de opleiding alsnog in een andere groep af te maken. Deze deelnemer kan dan alleen in overleg met IMOZ instromen in een andere groep.

    De deelnemer neemt contact op met IMOZ om hierover afspraken te maken. Bij een periode langer dan 1 jaar zal de gehele opleiding opnieuw gevolgd moeten worden voor de dan geldende deelnemersprijs.

  • 6.2 De mogelijkheid tot uitstel of definitieve beëindiging staat uitdrukkelijk los van de geldende betalingsverplichting.
Artikel 7. Betaling

  • 7.1 Na ontvangst van het schriftelijke of elektronische inschrijfformulier door IMOZ is de deelnemer het gehele opleidingsgeld aan IMOZ verschuldigd. Alle bedragen zijn bij vooruitbetaling verschuldigd en opeisbaar door IMOZ.
  • 7.2 IMOZ factureert het gehele bedrag in de maand voorafgaand aan de start van de opleiding of training. Betaling dient te geschieden voor of op de vervaldatum die op de factuur is vermeld.
  • 7.3 Wanneer het opleidingsgeld niet, niet tijdig of niet volledig wordt voldaan is IMOZ gerechtigd boven het verschuldigde opleidingsgeld ook wettelijke rente, (buitenrechtelijke) incassokosten en administratiekosten aan de deelnemer in rekening te brengen. Bij uitblijven van de betaling is IMOZ gerechtigd de deelnemer de toegang tot de lessen te weigeren.
  • 7.4 Gedurende de behandeling van een klacht of geschil conform het in artikel 12 en 13 bepaalde zal IMOZ het in rekening brengen van rente en invorderingskosten opschorten.
  • 7.5 Betaling in termijnen is mogelijk voor zover dit op de website en in de brochure staat aangegeven of in overleg met de financiële afdeling van IMOZ.
  • 7.6 De opgegeven prijzen van opleidingen en trainingen zijn prijzen in euro’s en vrijgesteld van BTW. De prijzen zijn exclusief CZO diplomakosten en mogelijke overige kosten die vooraf worden bevestigd.
Artikel 8. Privacy

  • 8.1 Door deelnemers verstrekte informatie wordt door IMOZ, haar personeel en/ of voor haar werkzame personen vertrouwelijk behandeld. IMOZ zal deze informatie alleen gebruiken om de deelnemer te (blijven) informeren over haar opleidingen of daaraan gerelateerde informatie. Hierbij houdt IMOZ zich aan de eisen zoals deze in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zijn vastgesteld. Voor het AVG reglement: AVG IMOZ
  • 8.2 Copyright van alle door IMOZ gebruikte lesmateriaal en examens berust bij IMOZ, tenzij nadrukkelijk anders vermeld in het lesmateriaal.
Artikel 9. Vragen en klachten

  • 9.1 IMOZ streeft ernaar om vragen van administratieve aard en vragen over de inhoud en organisatie van de opleiding binnen een termijn van 10 werkdagen te beantwoorden, gerekend vanaf de datum van ontvangst. Brieven die een voorzienbaar langere verwerkingstijd vragen worden door IMOZ per omgaande beantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer men een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
  • 9.2 Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten tijdig, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij IMOZ nadat de deelnemer de gebreken heeft geconstateerd of heeft kunnen constateren. De deelnemer maakt zijn klacht zo spoedig mogelijk schriftelijk kenbaar. IMOZ adviseert de deelnemer om de klacht per brief dan wel per e-mail te versturen. IMOZ zal er alles aan doen de desbetreffende klacht zo spoedig mogelijk naar behoren op te lossen. Het niet tijdig indienen van de klacht kan tot gevolg hebben dat de deelnemer zijn of haar rechten ter zake verliest.
  • 9.3 Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling van artikel 10.
Artikel 10. Geschillenregeling

  • 10.1 De overeenkomst wordt beheerst door Nederlands recht, tenzij op grond van dwingend recht het recht van een ander land van toepassing is.
  • 10.2 Geschillen die voortvloeien uit overeenkomsten waarop deze voorwaarden van toepassing zijn zullen aanhangig worden gemaakt bij de Geschillencommissie Postbus 90600, 2509 LP Den Haag (www.degeschillencommissie.nl).
  • 10.3 De geschillencommissie neemt een geschil slechts in behandeling indien de deelnemer zijn klacht eerst overeenkomstig het bepaalde in artikel 12 (de klachtenprocedure) bij IMOZ heeft ingediend en dit niet heeft geleid tot een voor beide partijen bevredigende oplossing.
  • 10.4 Een geschil dient binnen drie maanden na het ontstaan ervan bij de geschillencommissie aanhangig te worden gemaakt.
  • 10.5 Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.
  • 10.6 Wanneer de deelnemer een geschil voorlegt aan de geschillencommissie, is IMOZ aan deze keuze gebonden.
  • 10.7 Wanneer IMOZ een geschil wil voorleggen aan de geschillencommissie vraagt zij de deelnemer eerst zich schriftelijk binnen 5 weken uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. IMOZ kondigt daarbij aan dat zij zich na het verstrijken van voornoemde termijn vrij acht om het geschil aan de gewone rechter voor te leggen.
  • 10.8 De geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het voor haar geldende reglement. De beslissing van de geschillencommissie gebeurt in de vorm van een bindend advies.