Belevingsgerichte zorg

Oprechte zorg is gebaseerd op twee fundamentele elementen: verbinding en contact. Bij belevingsgerichte zorg draait het om het creëren van een omgeving waarin iedereen zich gezien, begrepen en gewaardeerd voelt. Het begint bij het erkennen van de unieke persoonlijkheid achter elke zorgvraag. Wie is jouw cliënt, welke gewoontes heeft hij, en waar heeft hij behoefte aan?

Je bouwt een relatie op die gebaseerd is op wederzijds respect en zoekt steeds naar de meest passende manier om contact te maken, afgestemd op de belevingswereld van de cliënt.

Als zorgmedewerker is het omgaan met cliënten in diverse situaties essentieel. Of het nu in de huiskamer, tijdens de verzorging of in het dagelijks leven is, je maakt telkens opnieuw contact en stemt je aanpak af op je kennis en ervaring. Dit is niet altijd eenvoudig: hoe ga je om met een onrustige cliënt of iemand die meer aandacht vraagt dan je kunt geven? Hoe blijf je in onverwachte situaties contact houden met het welzijn van de cliënt altijd als uitgangspunt?

Deze training

IMOZ heeft de modulaire training Belevingsgerichte Zorg ontwikkeld om je te helpen nog beter aan te sluiten bij de belevingswereld van je cliënt. Deze training neemt je mee in de belevingswereld van zowel cliënten als jezelf en laat je ervaren hoe je op een belevingsgerichte manier kunt communiceren en contact maken.

Na het volgen van de training Belevingsgerichte Zorg van IMOZ heb je de volgende kennis opgedaan:

  • ► Je leert de belevingswereld van cliënten beter begrijpen en hierop aansluiten waardoor je contact maakt dat echt aansluit bij hun behoeften en ervaringen.
  • ► Je ontwikkelt vaardigheden om ook in lastige situaties, zoals bij onrustige cliënten of onverwachte omstandigheden, het contact te behouden met het welzijn van de cliënt als uitgangspunt.
  • ► Je wordt je bewust van je eigen rol, expertise en communicatiestijl, wat je vakmanschap versterkt en je helpt om belevingsgericht te werken.
  • ► Je krijgt praktische methodes aangereikt die je direct kunt toepassen in de dagelijkse zorgpraktijk, waardoor je effectiever en empathischer kunt handelen.
  • ► De training stimuleert reflectie op je eigen handelen en de zorgomgeving, wat bijdraagt aan een warme, respectvolle en cliëntgerichte zorgomgeving.

Kortom, je bent beter toegerust om vanuit verbinding en contact zorg te bieden die aansluit bij de unieke persoonlijkheid en beleving van elke cliënt.

Inhoud

Ter voorbereiding op de training volg je de Online Module Belevingsgerichte zorg (tijdsinvestering is hooguit 1 uur). Voor een compleet overzicht per Module is de Brochure te downloaden waarin dit uitgewerkt staat.

Doelgroep

  • ► De training is geschikt voor alle medewerkers die een (in)directe zorgrelatie hebben met cliënten.
  • ► Het niveau van de training wordt afgestemd op het niveau van de zorgprofessional.
  • ► De inhoud van de training kan uitgebreid worden per module op basis van de behoefte van je zorgorganisatie.

Duur

Elke module beslaat 1 dag of 2 dagdelen.

Incompany

Deze training wordt alleen incompany gegeven. Neem gerust contact met ons op voor een Incompany offerte of voor meer informatie via info@imoz.nl / 055-5761615.

 

* prijzen geldig voor opleidingen en trainingen die starten tot en met 31 december 2025.

IMOZ opleiding en training
Privacyoverzicht

Deze website maakt gebruik van cookies zodat wij u de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in uw browser en voert functies uit zoals het herkennen van u wanneer u terugkeert naar onze website en helpt ons team te begrijpen welke delen van de website u het meest interessant en nuttig vindt.