Welzijn: een zinvolle dag

Naar mate mensen ouder worden, verandert de emotionele ontwikkeling en daarmee hun basisbehoefte en manier van contact maken. Dit vraagt van Welzijnsmedewerkers een flexibele en empathische houding zodat ze activiteiten kunnen aanbieden die écht aansluiten bij de behoeften en mogelijkheden van de cliënt. Niet elke dag, behoefte of beleving is immers hetzelfde.

Een fijne dag voor de cliënt

In deze training leren deelnemers kijken naar wat cliënten nodig hebben en hoe ze daar goed op kunnen reageren. Dit doen ze door goed te letten op hun eigen gedrag én op wat de cliënt voelt en wil.

Ze leren ook hoe belangrijk het is om samen ( soms met informele zorg) te zoeken naar activiteiten die passen bij wat de cliënt nog kan en leuk vindt. Zo zorgen ze ervoor dat de cliënt zich beter voelt en meer zelf kan doen. Dit maakt het werk ook leuker voor de medewerker. 

 Tijdens de training oefenen ze hoe ze echt contact kunnen maken met de cliënt. Ze leren hoe ze goed kunnen kijken naar de situatie van de cliënt en hoe daar hun kennis en ervaring op aan te passen. Het belangrijkste doel is om de cliënt een fijne dag te bezorgen. 

 

Werkwijze van IMOZ

Onze aanpak onderscheidt zich door het aanmoedigen van belevingsgericht kijken en werken.

Wij stimuleren deelnemers om te reflecteren en om kritisch te kijken naar de eigen werkomgeving en zij worden zich bewust van hun eigen expertise en vakbekwaamheid. Wij baseren ons altijd op praktijkervaringen en waar nodig voegen wij theorie toe.

 

Inhoud van de training

In 4 dagdelen gaan de deelnemers aan de slag met:

Bewustwording van eigen belevingswereld en die van je cliënt:

  • ► Wat is belevingsgerichte zorg
  • ► Belevingswereld van de cliënt (identiteit en individualiteit)
  • ► Dingen die voorbijgaan: de veranderende leefwereld van de cliënt.
  • ► Belevingsgericht contact maken
  • ► Aansluiting bij de behoefte van de cliënt.
  • ► Belevingswereld van de zorgprofessional / eigen rol in de benadering van de cliënt
  • ► Reflectie / cliëntgericht leren kijken

Samenwerken met de cliënt, familie en zorgprofessional:

  • ► Het belang van de samenwerking met informele zorg
  • ► Samenwerking creëren met informele zorg
  • ► Bewustwording van behoeftes en spanningsvelden van de informele zorg
  • ► Hoe betrek je de informele zorg bij het welzijn van de cliënt

Een Zinvolle Dag:

  • ► De betekenis van een zinvolle dag
  • ► Groepsleergesprek: de belevingswereld van de client/ Activiteiten laten aansluiten bij de behoefte
  • ► Faciliteren van een zinvolle dag invulling/ Van zorgen voor naar zorgen dat
  • ► Wensen en behoeften in een groep cliënten
    • ► Inzicht krijgen in hoe je een gevoel van saamhorigheid kunt creëren binnen de groep
    • ► Leren hoe je actief kunt bijdragen aan het versterken van die saamhorigheid
    • ► Onderzoeken wat in de praktijk gebruikt kan worden

Afronding

Deze training wordt afgesloten met een Bewijs van deelname

 

Doelgroep

Welzijnsmedewerkers, Activiteitenbegeleiders, Gastvrouwen of Zorgmedewerkers die vanuit Welzijn een zinvolle dag willen bieden aan hun cliënten.

 

Laat het ons gerust weten als we een Incompany offerte voor je kunnen maken.

IMOZ opleiding en training
Privacyoverzicht

Deze website maakt gebruik van cookies zodat wij u de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in uw browser en voert functies uit zoals het herkennen van u wanneer u terugkeert naar onze website en helpt ons team te begrijpen welke delen van de website u het meest interessant en nuttig vindt.